Markowe prezenty dla kontrahentów – na jakie warto postawić?

Marzec 24, 2015 |  
Kategoria: Biurowo

Bez kontrahentów biznes by nie istniał. Dlatego tak ważne są relacje, jakie z nimi budujemy jako przedsiębiorcy. Na polepszenie kontaktów, a przez to zyskanie lojalności partnerów biznesowych mogą wpływać dobrze wynegocjowane warunki współpracy, ale także większe lub mniejsze prezenty. Niezależnie od tego, na jaki prezent się zdecydujemy, będzie on z pewnością miłym gestem wpływającym pozytywnie na relacje biznesowe.

Prezenty dla kontrahentów stosowane są w biznesie od dawna i cieszą się stale rosnącą popularnością. Rośnie także liczebność form takowych upominków. Wiadomo, że wybór odpowiedniego prezentu i trafienie z nim w gust kontrahenta bywa trudny. Często dylematy dotyczą też tego, czy prezenty będą miały charakter reklamowy, czy reprezentacyjny, ponieważ od tego zależy, czy poniesione wydatki będzie można zaliczyć do tzw. kosztów uzyskania przychodu.

W poczet upominków reklamowych możemy zaliczyć wszelkie artykuły piśmiennicze, które oferuje dziś wiele firm, takich jak Dom Reklamy Art Office – długopisy reklamowe z nadrukiem, pióra, ale też kalendarze i kubki z firmowym logo. Często w ramach biznesowych prezentów, kontrahentów obdarowuje się koszami ze słodyczami. Jeśli chcemy takie upominki traktować jako wydatki na reklamę i zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu, to koniecznie muszą one posiadać widoczne logo firmowe. Na szczęście coraz więcej producentów oferuje usługi umieszczania logo zamawiającego na opakowaniach artykułów spożywczych, dlatego zakup takiego prezentu nie sprawi nam większej trudności.

Jeśli natomiast chcemy obdarować kontrahentów prezentem luksusowym, jak chociażby drogim alkoholem czy wizytą w eleganckiej restauracji. Do takich prezentów zaliczymy też skórzane gadżety firmowe w postaci etui na wizytówki, pięknie wyglądającym organizerem w skórzanej oprawie – je także znajdziemy w zasobach firmy  Dom Reklamy Art Office. Jednak wręczając taki prezent musimy liczyć się z tym, że będzie miał on charakter reprezentacyjny. Takich nie możemy wliczyć w koszty, ale z pewnością będą one stanowić lepsze fundamenty dla owocnej współpracy z obdarowanym. Prezenty ekskluzywne świadczą też o naszym docenianiu danego partnera biznesowego. Zatem korzyści z takiej inwestycji nie zobaczymy na swoim koncie od razu, ale z pewnością zaowocuje ona zdobyciem lub utrzymaniem trwałej relacji biznesowej. A takie są w dzisiejszym świecie wartościowsze od niejednego rabatu.